4 asiaa, joilla teet itsestäsi paremman motoristin

Me perustelemme turvallisuudellamme sellaisia asioita kuin kovat äänet, jalkojen ylettyminen maahan tai prätkässä kilisevä kello. Kuitenkin se, miten me ajamme ja miten suhtaudumme omaan ajotaitoomme on kaikista tärkein panostus omaan turvallisuutemme.

Tässä on sinulle neljä asiaa, joilla parannat turvallisuuttasi enemmän kuin yhdelläkään yllä olevista. (Mitenkään niitä väheksymättä.) Ole hyvä!

 

1. Paranna käsittelytaitoasi

Moottoripyörän käsittelyssä ei tule koskaan valmiiksi. Myös proot treenaa.

Opettele tekemään pienempää kasia, huolellisia pysähdyksiä eri asennoissa, kääntämään pyörää eri asennoissa, käyttämään jarruja tehokkaammin…

Meillä tanssijoilla on lempilausahdus “back to the basics”. Eli takaisin perusteisiin. Kun saman peruskuvion tanssii sadannen kerran putkeen, se tuntuu ihan erilaiselta kuin ensimmäisellä kerralla.

Sama pätee prätkällä niin kasiin kuin väistöön.

Aja kentälle tai parkkipaikalle jokaisella reissulla. Tee liikkeellelähtöjä ja pysähdyksiä, pyöritä ympyrää ja veivaa kasia. Käy hiljaisella tiellä jarruttamassa myös siitä maantienopeudesta.

 

2. Ajattele enemmän ja aiemmin

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Opettele ajattelemaan asioita ikään kuin todennäköisyyksiä ennustaen. Huomaat, että liikenne on yllättävän kaavamaista ja ennustettavaa.

Pidä toooooodella paljon tilaa ympärilläsi ja kerää niin paljon dataa liikenneympäristöstä kuin pystyt. Eli toisin sanoen, havainnoi mahdollisimman paljon ja mahdollisimman kaukaa.

Mieti, miksi ihmiset toimivat kuten toimivat. Tämä auttaa ymmärtämään toimintoketjuja: “Kun A huomaa tuon asian, A tekee näin ja sen seurauksena B toimii noin tai noin, joten minulle jää vaihtoehdoksi x ja y.”

 

3. Analysoi kaikki oho-tilanteet

Kahden kilometrin matkalla kuljettaja läpäisee 600 liikennetapahtumaa, tekee 240 havaintoa, 80 ratkaisua, 60 suoritusta ja yhden virheen. – Mattila, I. Ihmisen kestävä liikenne. Gummerus Kustannus Oy. Saarijärvi 2002.

Olipa tämä kuinka tarkka laskelma tahansa, meillä on paljon asioita, mihin huomiomme kiinnittyy. Osaan jopa huomaamattamme. Aivot ei multitaskaa eli tee montaa asiaa samaan aikaan, edes naisilla, vaan ne vaihtavat tehtävästä toiseen. Kun aivot tekee yhtä tehtävää, toisen tehtävän suorittamisen laatu heikkenee ja siihen käytetty aika pitenee.

Siksi oho-tilanteita syntyy jokaiselle ihmiselle joskus. Oppiaksesi näistä, sinun täytyy löytää niille syy. Seuraus ei riitä.

Oho-tilanteita ei kuulu tulla kuin todella, todella harvoin.

Mitä olisit voinut tehdä toisin välttyäksesi oho-tilanteelta? Et mitään? Todellako, vai ehkä kuitenkin jotain, edes jatkolla mutta? Tämä on tärkeää, koska jos saat aina kysymyksiisi saman vastauksen, kokeile muuttaa sitä asiaa. Vaikka se olisikin mutta.

Älä koskaan kuittaa oho-tilannetta sillä, että ei käynyt mitään.

 

4. Kouluttaudu ja kyseenalaista

Liikenteessä ja ajamisessa on monia tapoja tehdä asioita. On vähän vääriä tapoja, mutta toiset on parempia kuin toiset. On myös paljon sellaisia, mitkä sopivat yhdelle, mutta eivät toiselle.

Mutta et voi tietää paremmasta, jos et edes kokeile.

Suurin osa kaikista kuljettajista pitää itseään keskivertoa parempana. Tämä selittyy sillä, että me emme tiedä, millainen parempi kuljettaja olisi. Mitä pitäisi osata tai mitä pitäisi ottaa huomioon.

Siksi on tärkeää kouluttautua ja kyseenalaistaa asioita. Niin omia ajatuksiaan kuin toisilta kuulemiaan asioita. Myös kouluttajalta kannataa ja pitää kysyä miksi ja mitä sillä saavutan?

 

❤️:llä Niina

PS: Olethan jo mukana ilmaisella minikurssilla moottoripyöräilystä?

Advertisements