Tietopaketti: Kypärä moottoripyöräilyyn ja mopoiluun

Kypärä on kaksipyöräisellä liikkuvan tärkein varuste. Millainen on hyvä kypärä mopoiluun tai moottoripyöräilyyn? On ehdottoman tärkeää hankkia ensin hyvä kypärä ja vasta sen jälkeen miettiä, millaiseen ajopeliin rahat riittää vai riittääkö.

Huono kypärä on usein meluisa, ikävä käyttää, heikentää kuljettajan hapensaantia tai estää pään verenkiertoa.

Valitettavan moni meistä on opetellut löytämään hyvän kypärän vasta muutaman hutioston jälkeen. Lue siis nämä viisi kulmakiveä löytääksesi hyvän kypärän!

 

1. Materiaali ja kestävyys

Kypäriä valmistetaan eri materiaaleista. Halvimmat kypärämallit on muovia. Tälläinen kypärä ei kestä esimerkiksi toistuvia iskuja tai liukumista asvaltilla.

Hiukan arvokkaammat kuitukypärät on ehdottomasti paras vaihtoehto. Kuitukuori jakaa törmäyksen energian laajemmalle alueelle ja kypärän sisällä olevien kerrosten tehtäväksi jää pehmentää pään äkillistä liikettä. Kaikkien kuitukypärien toimintaperiaate on sama, joten kuidun materiaalilla ei ole suojaavuuden kannalta suurta merkitystä.

Usein kuulee väitteen, että kypärä särkyy yhdestä kolauksesta. Kypärissä ei ole pintajännitetta, joka rikkoutuisi. Muovikypärässä on kuitenkin mahdollista, että kypärän sisällä olevaan styroxiin tulee esimerkiksi kypärän pudotessa pieniä halkeamia. Halkeama luonnollisesti heikentää kypärän suojaavuutta, mikä halvassa kypärässä ei ole muutoinkaan hyvä. Kypärän sisällä olevia halkeamia on mahdoton havaita.

2. Istuvuus

Kypärän hyvä istuvuus eli sopiva malli on ehto sopivan koon löytämiselle.

Kypärien valmistajien “muoteissa” on eroja, mutta valmistajat tekevät myös eri mallisarjoja eri mallisiin päihin. Ostaessasi kypärää kannattaa käyttää asiantuntevan myyjän apua, jotta löytää sopivan mallin.

Nyrkkisääntönä voisi pitää sitä, että jos pehmustepalojen reunat tuntuu päässä epämukavissa kohdissa, malli on huono. Pehmustepalat on hyvissä kypärissä vaihdettavia, joten kypärän painaminen jostain yksittäisestä kohdasta voi olla korjattavissa pehmusteiden vaihdolla pienempiin. Jos sisustan muotoilu tuntuu päähän epäsopivalta, kypärä on huonon mallinen.

Sovittaessa on tärkeää muistaa säätää remmi riittävän kireälle. (Kaksi käyttäjän sormea, juuri ja juuri.) Jos remmiä ei pysty kiristämään riittävästi vaan se tuntuu epämukavalta, malli ei ole käyttäjälle sopiva. Jos remmi painaa kaulaa, remmin kiinnityskulma on käyttäjälle väärä. Painamisen takia kypärää ei saa yrittää kallistella vaan kypärän pitää istua päässä ns. luonnostaan oikein.

Hyvän mallinen kypärä ulottuu käyttäjän leukalinjan alapuolelle ja peittää kallonpohjan pienet nikamat.

 

3. Sopivuus

Sopiva kypärä on päässä napakka. Se ei heilu päässä, eikä putoa edes pää alaspäin.

Kypärän sisusteet antaa käytössä hiukan periksi. Mitä laadukkaampi kypärä, sitä vähäisempää löystyminen on. Tärkeää on, että kypärän väljistyessä pehmusteet vaihdetaan uusiin. Siksi liian pientä kypärää ei pidä ostaa pehmuisteiden löystymistä ajatellen.

Kypärän laittaminen päähän ja poisotto pitää opetella. Jos kypärä menee päähän ilman kikkailua ja lähtee pois helposti, se on liian suuri. Katso kirjoituksen lopusta video kypärän pukemisesta.

Kypärää ei kuulu pitää mopopoikatyyliin päälaella! Se pilaa pehmusteet ja onnistuu vain liian suurella kypärällä!

 

4. Irrotettava sisus

Kypärän alla suosittelen käyttämään alushattua, -huppua tai putkihuivia. Tämä suojaa kypärän sisustaa ja pitää hiukset paremmassa kuosissa. Toki tämä on lähinnä makuasia.

Hyvässä kypärässä on irrotettavat ja vaihdettavat pehmusteet. Vaihtamalla pehmusteita saa kypärän istumaan omaan päähän täydellisesti. Ammattitaitoinen myyjä osaa neuvoa sopivien pehmusteiden valinnassa.

Pehmusteet voi pestä miedossa pesuainevedessä “nyrkkipyykissä”. On parempi pestä pehmusteita useammin kuin joutua käyttämään enemmän pesuainetta. Siksi helposti irtoava sisus on hyvä juttu.

Parhaissa malleissa pehmusteiden irrottamiseen on myös “hätänaru”, mikä helpottaa pelastustilanteessa kypärän poisottoa uhrin päästä.

 

5. Osta kypärä asiantuntijaliikkeestä

Kypäräostoksilla asiaan perehtyneen ammattilaisen opastuksella opit paljon asioita kypäristä. Kannattaa myös käydä sovittamassa useampaa kypärää ennen ostopäätöstä. Ammattilaisen avulla saat sopivan ja hyvän kypärän, josta on hyötyä pitkään ja vältyt hutiostoilta.

Hyvä kypärä on melko hintava hankinta, joten rahalle on syytä saada vastinetta myös palveluna. Ostaessasi kypärän, pyydä myyjää neuvomaan kuinka kypärän säädöt toimivat ja miten visiiri vaihdetaan. Koita visiirin irrottamista ja kiinnittämistä jo kaupassa.

Kannattaa kysyä myös kypärään saatavista lisävarusteista, esimerkiksi vaihtovisiireistä.

 

Tärkeää kypärän ilmastoinnista ja metelistä

Hyvä ilmanvaihto kypärässä auttaa jaksamaan kuumuutta ja on tärkeä kuljettajan hapensaannin eli virkeyden kannalta. Toki meistä moni parantaa omaa virkeyttään eniten tehostamalla hengitystään, mutta huono ilma kypärän sisällä ei asiaa ainakaan auta.

Halvoissa kypärissä ilmastointi on toteutettu yksinkertaisesti tekemällä kypärään aukot otsan ja suun kohdalle ja taakse poistoaukot takaraivolle. Tässä tyylissä veto käy suoraan kuljettajan otsaan ja päähän, mikä aiheuttaa helposti päänsärkyä ja huonovointisuutta. Myöskään hengitysilma ei kulje kypärästä ulos vaan tiivistyy kosteudeksi visiiriin. Visiiri auki ajaminen on aina iso riski silmille.

Hyvä ilmastointi kypärässä on siis ehdottoman tärkeä! Ilmastoinnista parhaan selvyyden saa jälleen ammattitaitoiselta myyjältä. Ilmastointikanavat kun ei näy ulospäin.

Hyvin ilmastoidun kypärän alle voi laittaa viileämmällä ilmalla paksumman alushupun ja sulkea yläkanavan “räppänät”. Mitä paremmin ilmastoitu kypärä on, sitä suurempi on myös kypärän sisällä kulkeva ilmavirta ja melu. Kannattaa siis opetella käyttämään korvatulppia!

 

Turvallisuustunti

  1. Varmistu taloudesta löytyvien kypärien kunnosta. Onko sisusta pesua vailla tai pehmusteet väljistyneet vaihtokuntoon? Yli 10 vuotta vanhat kypärät on syytä uusia.

  2. Onko kypärä muovia vai kuitua? Voit kokeilla erottaa ne äänestä. Kuitukypärän “rapsuttaminen” sormenpäillä kuulostaa enemmän teräksen rapsuttamiselta ja muovikypärä puun rapsuttamiselta. Myös hankintahinta kertoo materiaalista, maksoiko kypärä yli vai alle 300€?

  3. Lapsen ja nuoren kypärän kunto ja laatu on erittäin tärkeää. Kypärän on syytä olla hyvä ja omasta kypärästä on pidettävä huolta. Se on liikenteessä kuljettajan helpoimpia tehtäviä. Jos omasta päästään ei pysty tai uskalla huolehtia, miten voisi kantaa vastuuta mistään muustakaan?

 

Kirjoitus on osa Tietopaketti-blogisarjaa. Jokainen Tietopaketti päättyy aina Turvallisuustuntiin, jonka tavoitteena on liikenneturvallisuuden parantaminen lukijan perheessä.

Tyyppihyväksyntä ja testausmenetelmät

Jos haluat tietää tarkemmin kypärän merkinnöistä, tyyppihyväksynnästä sekä sen laillisuudesta (vain DOT ja E ovat Suomessa tieliikennekäyttöön hyväksyttyjä) ja eri testausmenetelmistä, vieraile Liikenneturvan sivulla.

Psst! Latasithan jo ilmaisen oppaan Miten valitset moottoripyörän – ja löydät sen oikean?

 

Advertisements