Tietopaketti: Ajovarusteet moottoripyöräilyyn

Moottoripyöräilijän ajovarusteisiin kuuluu kypärän lisäksi ajopuku, ajokengät ja ajokäsineet. Lisäksi saatavilla on airbag-turvaliivejä, irtonaisia selkä- ja rintapanssareita sekä suojapaitoja. Motoristin aluspukeutuminen on tärkeä osa hyvää ajovarustusta.

Tässä kirjoituksessa käsittelen sitä, mitä ajovarusteita hankkiessa on syytä ottaa huomioon. Siitä, millainen on hyvä kypärä mopoiluun ja moottoripyöräilyyn olen kirjoittanut oman Tietopaketin.

 

Materiaali

Ajopukujen materiaali voi olla nahkaa, tekstiiliä tai näiden yhdistelmää. Myös tekstiileissä käytetään usein yhdistelmiä istuvuuden ja kestävyyden/suojaavuuden maksimoimiseksi.

 

Kevlar

Kevlar on vahvistettua kangasta, jolla on saavutettu hyvä kulutuksenkestävyys. Kevlaria käytetään mm. luoviliiveissä.

Kevlar-suojaus voi olla kudottuna kankaaseen, lisättynä erilliseksi materiaaliksi vaatteen sisäpuolelle tai vahvikkeena esim. polvissa ja olkapäissä.

Kevlar on suosittu materiaali ajofarkkujen vahvikkeena. Farkkuja ostaessa kannattaa selvittää etukäteen, miten suuressa osassa housua kevlar-vahvistus on ja miten se on toteutettu. Joissain kudos on paksua kuin villapaita, joissain hyvin ohutta, lähes verkkomaista. Kevlar ei veny käytössä, joten kevlar-farkut ei muokkaudu samoin kuin tavallinen denim.

 

Gore-tex ja muut texit

Gore-tex on muovista valmistettu kalvo, joka tekee tekstiilin vedenkestäväksi. Texejä on erilaisia, mutta toimintaperiaate lie kaikissa sama. Tex-materiaali itsessään ei suojaa kolarissa, joten tex-vaatteissa esim. polvet ja kyynärpäät on usein vahvistettu kevlar-paikoin.

Jos päädyt hankkimaan tekstiilipuvun, se kannattaa ehdottomasti olla vesisuojattu. Pieni saderipsu voi yllättää koska tahansa!

Tex-asun kestävyys riippuu laadusta ja käytöstä. Muovikalvo kuluu ajastaan ja alkaa falskata. Pahimmillaan sadekalvoasussa on mekaaninen muovikuori, ikäänkuin sadepuku sisäpuolella. Näiden on väitetty myös sulaneen kolareissa, mutta tutkittua tietoa aiheesta ei ole saatavilla.

 

Nahka

Nahka on materiaalina turvallisin, koska se kestää eniten kulutusta. Siksi ammattilaiset käyttävät nahka-asuja. Hyvin istuva nahka-asu on mukava päällä ja hengittää kuumalla ajokelillä. Viileämmällä kelillä nahkapuku vaatii oikeanlaisen aluspukeutumisen.

Ohut, heikkolaatuinen nahka venyy enemmän kuin hyvälaatuinen puku. Kannattaa miettiä pukua ostasessa sen muokkautuvan, ei niinkään venyvän. Uutena liian pieni tai jostain puristava tai hankaava puku tulee todennäköisesti olemaan sellainen jatkossakin.

Nahkapuku vaatii kunnollisen suojauksen ja/tai rasvauksen kestääkseen hyvänä. Hyvin rasvattu hyvälaatuinen nahkapuku kestää vettä siinä missä vanhempi tekstiilipukukin.

 

Sadeasu

Valitsetpa millaisen puvun tahansa, kunnon vesisateeseen kannattaa varautua sadeasulla. Myös vedenkestävä ajopuku päästää veden läpi jossain vaiheessa, viimeistään ikääntyessään.

Kun motoristi kastuu, seuraavaksi tulee kylmä. Todella kylmä. Luihin ja ytimiin yltävä ajokylmyys on motoristin pahin vihollinen.

 

Ajopuku

Ajopukua hankkiessa kannattaa miettiä osien yhteensopivuutta. Takki ja housut on mahdollista kiinnittää toisiinsa vetoketjulla, mutta näihin ei ole olemassa mitään sertifioitua järjestelmää. Varminta on ompeluttaa itse vetoketjut omiin vaatteisiin tai ostaa saman malliston tuotteet.

Irtotakkia ja housuja hankkiessa kannattaa varmistua myös siitä, että ne menevät selästä riittävästi päällekäin. Muuten ajoviima kipeyttää alaselän.

 

Suojaavuus

Ajotakkia ostaessa kannattaa kiinnittää huomio suojiin. Telttapatja ei juurikaan suojaa, mutta on tietysti parempi kuin ei mitään. Uudet iskusta kovettuvat suojat on ehdottomasti paremmat. Joissain vaatteissa suojat on valmiiksi hyvät, mutta suojat voi myös vaihtaa paremmiksi itse.

Takin alle laitettavia irtonaisia suojaliivejä ja -panssareita on myynnissä,  mutta takkia ostaessa tämä olisi syytä olla mukana. Vaihtoehtona on myös takin päälle puettava airbag-liivi. Hyvin suojatulla motoristilla on rinta- ja selkäsuojat sekä suojat olkapäissä ja kyynärpäissä.

Housuissa kannattaa kiinnittää huomio polvien ja lonkkien suojaukseen. Nämä vammat ei ole kuolettavia, mutta polvet ja lantio vaurioituu helposti pienelläkin kömpimisellä.

 

Sopivuus ja istuvuus

Ajopuvussa ei ole tarkoitus juosta maratonia, mutta liian kireä tai jostain puristava ajopuku puuduttaa. 

Kokeile ajopukua ajoasennossa. Jos voit kokeilla sitä pyörän päällä ja pyörän kanssa, aina parempi. Painaako olkasuoja? Ahdistaako kainalosta tai nivusesta?

Ajopuku ei saa hangata eikä kiristää mistään.

Hyvä ajopuku tukee kuljettajaa ajoasennossa, mutta ei purista. Näin kuljettaja pysyy virkeänä ja jaksaa paremmin.

On tärkeää kiinnittää huomio siihen, että suojat asettuu oikeille kohdille. Jos puku on liian väljä, se pyörii päällä ja kolaritilanteessa suoja ei pysy paikallaan hoitamassa tärkeää tehtäväänsä.

 

Hihat ja lahkeet

Hihojen ja lahkeiden oikea pituus on mukavuuden kannalta tärkeää. Lyhennys onnistuu suutarilla tai ompelijalla.

Hihansuiden ja lahkeiden leveydessä pitää ottaa huomioon kenkä ja käsine. Pahimmillaan liian väljä hiha menee ruttuun hanskaan tai kireä lahje painaa ja saa raajat puutumaan. Tämä vaikeuttaa pyörän käsittelyä.

Huomaa myös, että lahkeen ja hihan pitää mahtua nousemaan, muuten polvisuoja/kyynärsuoja hankaa.

Se, kuuluuko lahje saappaan ulko- vai sisäpuolelle tai hiha hanskan alle vai päälle, on motoristien ikuisen väännön aihe. Käytännössä tämä riippuu täysin varusteista. Tärkeintä on, että kenkä tai käsine ei pääse kolaritilanteessa irtoamaan.

Hihojen ja hanskan pitää suojata niin, että edes kolaritilanteessa ranne ei pääse paljastumaan. Lahkeen pitää olla niin kireä, ettei se voi takertua jalkatappiin.

 

Ajokäsineet

Ihmisen kädessä on lukuisia pieniä luita ja hermoja. Rikkoutuneen käden korjaaminen entiselleen on lähes mahdotonta. Käsi on kuitenkin ensimmäinen asia, minkä tuikkaat eteen kaatuessasi ja käsi vaurioituu todella helposti.

 

Hyvä ajokäsineen tunnusmerkit:

  • Ei mene kämmenestä ruttuun.
  • Siinä on riittävän pitkät sormet.
  • Peukalonaukon pitää olla niin väljä, että se ei ala pidemmässäkään ajossa puristaa ja puuduttaa kättä.

 

Käsineen pitää kestää kulutusta, niin käytössä kuin kolarissa. Siitä syystä vahvikkeet ehdottomat.

 

Panosta näihin:

  • Kovikkeet rystysissä
  • Kunnon varsiosa
  • Silta pikkusormen ja nimettömän välillä.

 

Sopivia käsineitä on vaikea ostaa sovittamatta. Käsine muokkautuu käytössä “istumaan kuin hansikas” ja yleensä onkin parhaimmillaan juuri ennen rikkoutumistaan. Suutari pystyy kursimaan laadukasta ajohanskaa useaan kertaan, joten laatuun kannattaa panostaa.

Jos aiot ajaa erilaisissa sääoloissa, tarvitset useammat hanskat. Sadekelillä käsineet voi suojata muovisilla siivouskäsineillä, mutta kuivat käsineet on silti syytä olla reissussa mukana.

 

Ajokengät

Myös ajokenkiä on useita erilaisia, erilaisiin käyttötarkoituksiin.

 

Ajotennarit

Jos haluat pörräillä kylällä kevlar-farkuissa tai käydä naapurikorttelissa jätskillä, ajolenkkarit tai -tennarit voi olla ihan sopiva juttu. Lähinnä niillä korvataan tavalliset tennarit. Mopoilijoille nämä on ihan ehdoton juttu!

 

Ajosaappaat

Pidemmille matkoille kannattaa panostaa kunnollisiin ajosaappaisiin. Perinteiset nahkasaapasmössykät on edullinen vaihtoehto, mutta kunnolliset usealla kiinnityksellä säädettävät saappaat on huomattavasti tukevammat, istuvammat ja mukavammat.

Hyvissä malleissa pystyy myös vaihtamaan suojaosia, pesemään sisustoja ja muokkaamaan kengän tuulettumista.

Lyhytjalkainen kuljettaja löytää tukevista ajosaappaista luottokumppanin. Kunnollinen saapas tukee nilkkaa ja jalkaa pysähdyksissä, jolloin pysähtymisistä tulee varmempia ja ajamisesta mukavampaa. Vaikka jalka osuisi kiven päälle, tukevalla saappaalla kivi pyörähtää pois, nilkka pysyy suorassa ja pyörä pystyssä. Aluksi toki voi tuntua oudolta, että nilkka ei oikene, eikä pysty “varpustamaan” vaan joutuu siirtymään satulassa hiukan enemmän.

Korokepohjiin suhtaudun itse varauksella. Yleisesti ottaen ajokengissä pohjan tuntuma on tärkeä ajotuntuman kannalta. Lisäksi pysähtyessä on vaarana jalan osua kiven päälle tai monttuun, mikä erittäin tukevassa saappaassa ei ole ongelma. Joissain pyörissä voi olla myös ongelma saada korokepohjallinen kenkä mahtumaan esim. vaihdevivun ja sivutuen väliin. Customeissa taas ylettyminen ei lienee ole ongelma.

Pelkät nahkasaappaat tai buutsit ei suojaa jalan luustoa kunnolla kolaritilanteissa.

 

 

Aluspukeutuminen

Ajomukavuuden ja puvun kunnossa pysymisen takia hyvä aluspukeutuminen on ehdottoman tärkeää. Tekninen alusasu ja -sukat siirtää kosteutta pois iholta, saaden olon tuntumaan viileämmältä tai lämpimämmältä, tilanteen mukaan.

 

Alusvaatteet ja sukat

Kunnolliset, hankaamattomat alusvaatteet ja urheiluliivit on ehdottomat. Urheiluliivit saattaa vaatia hiukan väljemmän ympäryksen moottoripyöräilyyn kuin vaikkapa juoksemiseen, ajoasennosta riippuen. Myös kuppien joustamattomuus ja riittävä syvyys on tärkeää, koska niiden tehtävä on melko erilainen kuin urheiltaessa.

Sukiksi toimii hyvin kelin mukaan esim. hiihtosukat tai muut pitkävartiset urheilusukat. Hyvillä sukilla voi vähentää myös saappaan hankaamista, jos joudut kävelemään ajoreissussa enemmän. Sukkavalinnalla voi viilentää tai lämmittää varpaita tarpeen mukaan.

 

Aluskerrasto

Ohut tekninen aluskerrasto kesähelteellä auttaa ihoa pysymään kuivana. Se estää hankaumia ja parantaa ilmankiertoa iholla, mikä saa olon tuntumaan viileämmältä ja kuskin pysymään virkeämpänä. Kylmällä ilmalla ihon pysyminen kuivana lämmittää, mutta kerrastoissa on eroja. Toiset tuntuvat iholla viileiltä, toiset lämpimiltä.

Kuumalla kelillä “viilennyspaita” eli kostutettava välikerroksen paita toimii niin kauan, kun se viilenee ilmavirrasta. Jos puku suojaa viimalta täysin tai motoristi ei liiku, ei tuo aluspaita toimi vaan tekee olosta entistä tukalamman.

 

Välikerrokset

Viileällä kelillä Windstopper-välikerros toimii lämmittäjänä ja estää ajoviiman viilentävän vaikutuksen. Tähän löytyy motorismiin tarkoitettuja malleja sekä esimerkiksi juoksu- tai pyöräilyvaatteita. Suurin ero näissä on lienee siinä, että motorismiin suunnitelluissa asuissa tuulisuoja on vain edessä, jotta vaatteen selkäpuoli hengittää. Nämä on myös valmiiksi hiukan muotoonommeltuja, joten ne istuvat ajopuvun alle hyvin, eikä esim. polvitaipeisiin jää painavia taitoksia.

Tuulisuojan ja kerraston väliin voi lisätä vielä lämmittävän kerroksen. Tämä voi olla fleeceä, villaa tai vaikka lämpökerrasto. Kannattaa ennemmin suosia useita ohuita kerroksia kuin yhtä paksumpaa. Kerrosten väliin jää lämmittävää ilmaa, eikä vaatteet ruttaannu niin helposti ja ala painaa ajopuvun alla.

 

Kokeilemalla löydät omasi

Jos itse valitsen saman hintaluokan tuotteesta, joka on minulle yhtä sopiva kooltaan ja malliltaan, valitsen lajiin suunnitellun vaatteen. Käytän kuitenkin usein lämpiminä kesäpäivinä ajopuvun alla juoksutrikoita ja jumppapaitaa ja oleskelen määränpäässä pelkästään niissä. Terassille tai rannalle hellepäivänä laitan väljemmän ajopuvun alle trikoomekon ja mikroshortsit, jolloin voin ottaa ajopuvun ja pitkät “säärystimet” (polven alta puolireiteen) pois. Ajosaappaat ja trikoomekko sopii hienosti yhteen!

fullsizeoutput_3ec7

 

Turvallisuustunti

  1. Motoristin ostoslistalla on ensin hyvä kypärä, sitten muut ajovarusteet ja vasta viimeisenä katsotaan, mitä jäi käytettäväksi pyörään.

  2. Ajaminen on fyysistä ulkoilua. Emme lähde kävelylenkillekään joka säähän samoissa varusteissa, joten miksi motoristin pitäisi selvitä yksillä ajovarusteilla?

  3. Panostamalla hyviin, säänmukaisiin ajovarusteisiin ja aluspukeutumiseen ajovarusteiden käytöstä tulee miellyttävää kaikilla säillä!

 

Kirjoitus on osa Tietopaketti-blogisarjaa. Jokainen Tietopaketti päättyy aina Turvallisuustuntiin, jonka tavoitteena on liikenneturvallisuuden parantaminen lukijan perheessä.

Psst! Latasithan jo ilmaisen oppaan Miten valitset moottoripyörän – ja löydät sen oikean?

Advertisements