Miksi sinun pitäisi mennä autokouluun

Meillä on vallalla ajatus, että autokoulu on kerran käyty ja sinne ei palata kuin pakosta. Kuitenkin ajoneuvot ja liikenne muuttuvat, eikä kaikkea tänään merkittävää taitoa ole osattu edes aavistaa aiemmin. Oletko sinä hyvä kuski?

Tässä tarkastuslistassa on ikäviä, mutta merkittäviä kysymyksiä. Näiden avulla voit testata, onko jotakin jäänyt unholaan ja onko tietosi ajantasalla. Osaatko vastata niihin kaikkiin?

 

 

1. Käytätkö kaikkia autosi laitteita?

 

Osaatko käyttää kaikkia autosi laitteita oikein, ymmärrätkö niiden toimintaperiaatteen? Ethän vain jätä esimerkiksi adaptiivista vakionopeussäädintä käyttämättä…?

Tiesithän myös, että alle 140 cm pitkälle matkustajalle etupenkillä matkustaminen on hengenvaarallista turvalaitteiden takia?

 

 

2. Miten pitkä matka menee auton pysäyttämiseen?

 

Muistatko vielä, miten paljon jarrutusmatka kasvaa, jos nopeus kaksinkertaistuu?

Tiedätkö, kuinka pitkä pysähtymismatka pitäisi olla kesäkelissä 40 km/h nopeudesta? Jos et tiedä, millä perusteella valitset nopeuden, jolla lähestyt pysäköityjen autojen välissä olevaa suojatietä?

 

 

3. Pääsetkö valmistajan ilmoittamiin kulutuslukemiin?

 

Koulutuksen tarve on helppo tunnistaa esimerkiksi polttoainelaskusta. Mitä auton valmistaja on ilmoittanut kulutuslukemiksi? Niihin ei kuulemma voi päästä. Vai voiko, jos osaa paremmin?

Taloudellinen ajaminen on myös sosiaalista ja nopeaa.

 

 

4. Pysäköitkö kuin 70-luvulla?

 

Parkkipaikoilla sattuu yli 40 000 kolaria vuodessa. Googlettamalla aihetta eri hakusanoin, vastauksissa käsitellään syyllisiä ja korvaajia.

Tiedäthän, kuinka näitä voi estää? Toimitko itse turvallisesti ja lähdet aina ruudusta keula edellä?

Osaathan peruuttaa ruutuun, jos ruutujen läpi ajaminen ei ole mahdollista…?

 

 

5. Onko renkaasi vain mustat ja pyöreät?

 

Tiedätkö, mitkä ovat renkaidesi (kaikkien niiden) urasyvyys ja paine? Milloin “uudehkot” alennusmyyntirenkaasi on valmistettu? Miten nämä asiat vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin ja ajotapaasi?

 

Renkaat on suurin pikkuautojen ajo-ominaisuuksiin vaikuttava tekijä, mikä näkyy myös onnettomuustilastoissa. Silti Autorengasliiton mukaan 8,6 % autoista on huonorenkaisia ja alle turvallisuussuositusten vielä useampi. Tiedätkö muuten, mikä on suositeltu minimiurasyvyys?

 

 

6. Onko asenteessasi parantamisen varaa?

 

Koulutustarpeen tunnistaminen vaatii sen myöntämistä, että voisi tehdä jotakin paremmin. 

Pystytkö myöntämään, että sinullakin on kuskina parantamisen varaa? Pystytkö hyväksymään, että joku tietää kuljettajajuudesta, autoilusta ja liikenteestä sinua enemmän? Pystytkö ottamaan vastaan kommentteja tai ohjeita ajamiseesi liittyen?

Vai käykö niin, että kaikki muut tietävät kaiken paremmin ja myös kertovat sen? Saatko jatkuvasti kommentteja ajamisestasi ja neuvoja matkustajilta?

Liikenteessä on erilaisia kuskeja, erilaisia ihmisiä. Liikennettä käyttävät ihan kaikki ja kaikilla on oikeus olla siellä. Olipa taitotaso ja oma näkemys siitä millainen tahansa. Ymmärtämällä ja hyväksymällä itsensä ja muut, oma olo helpottuu ja matkanteko muuttuu mukavaksi.

 

 

Hyvä kuljettajuus ja turvallinen autoilu on elinikäistä oppimista.

 

Autokoulu on muuttunut paljon. Liikenne on kehittynyt, ajoneuvot ja liikenneympäristö muuttuneet. Ihmiset ajavat ja ovat koneiden kanssa vähemmän tekemisissä kuin ennen. Kuljettajien kouluttaminen siirtyy entistä enemmän myös työnantajien vastuulle. Voit lukea muutoksesta enemmän kirjoituksestani Autokoulu on vanha juttu.

Panostamme omaan ja perheemme hyvinvointiin monissa valinnoissamme. Opiskelemme arkea helpottavia taitoja, teemme säästöratkaisuja.

Ilmoittaudu jatkokoulutukseen tai tilaa kuljettajien jatko-opetukseen erikoistunut kouluttaja työyhteisöösi jo tänään. Saat koulutukseen käyttämäsi rahan, ajan ja vaivan monin verroin takaisin!

 

 

Advertisements